Wordt deze nieuwsbrief onjuist weergegeven? Bekijk dan de webversie.
 
Whirlwind Internet
 
 
 
Whirlwind Nieuws #48
 
november / december 2013
 
Twitter Facebook LinkedIn
In deze nieuwsbrief...
 
Website Blink »
Saint Arnold Pub Group kiest E-mail Collector »
Máxima Centrum in 23.000 Q-Bricks bouwstenen »
Meer Nederlanders hebben smartphone dan PC »
Meer dan 1 miljoen apps in de App Store »
Recordbedrag online verkoop tijdens Black Friday »
Nieuwe wetgeving voor webwinkels in 2014 »
 
UPS overweegt bezorging pakketjes per drone »
Amazon kan miljoenen besparen dankzij robots »
Bots verantwoordelijk voor 61% webverkeer »
YouTube zet $5,6 miljard om met advertenties »
Marktplaats.nl werkt aan eigen iPad app »
Opgeleverde projecten »
Klant in beeld: Uden on ice »
 
 
 
Website
Blink
 
Blink biedt hulp van een vaste vrijwilliger aan mensen met een beperking. Zodoende worden gehandicapten in de gelegenheid gesteld om deel te namen aan de maatschappij. Whirlwind ontwikkelde een nieuwe website met daarop onder meer achtergrondinfo, praktijkverhalen, vacatures en formulieren.
lees verder  »
header_blink.jpg
 
 
kerstwens.jpg
 
 
 
 
Saint Arnold Pub Group kiest voor onze iPad-app E-mail Collector
 
De Saint Arnold Pub Group is een Engels horecabedrijf met 3 pubs, namelijk de Five Bells in Colne Engaine, de Griffin in Halstead en de Lion in Earls Colne. Het gaat om hoogwaardige, traditionele pubs met in totaal meer dan 30 medewerkers.

De 3 pubs gaan gebruikmaken van E-mail Collector om e-mailadressen van bezoekers te verzamelen en hen zodoende op de hoogte te houden van acties, nieuwe gerechten en andere wetenswaardigheden. De iPads worden in speciale behuizingen in de pubs geplaatst. Er wordt gebruikgemaakt van meerdere profielen zodat de resultaten per pub bekeken kunnen worden. Dankzij deze profielen kan het uiterlijk van de schermen bovendien op de stijl van de pub worden afgestemd.
Saint Arnold Pub Group kiest voor onze iPad-app E-mail Collector
 
 
 
 
HKU-studenten bouwen Prinses Máxima Centrum na met 23.000 Q-Bricks bouwstenen
 
In de vorige nieuwsbrief schreven we over de start van ons eigen merk speelgoedbouwstenen met de naam Q-Bricks. Eind november werden we benaderd door een studentengroep van de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) met de vraag of wij bouwstenen voor hun project konden leveren. Voor het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht voerden zij namelijk een opdracht uit waarbij ze het nieuwe ziekenhuis van 40.000 m² met bouwstenen in het klein wilden nabouwen.

Het Prinses Máxima Centrum gaat ervoor zorgen dat de overlevingskans van kinderen met kanker in de toekomst van 75% naar 95% verhoogd wordt. Het centrum brengt zorg en onderzoek op één locatie samen.

Op dinsdag 10 december vond deze speciale actie plaats in Hoog Catharijne (nabij centraal station Utrecht). Het nieuwe pand is daar op een oppervlakte van 2,5 bij 2 meter met 23.000 Q-Bricks bouwsteentjes in verschillende kleuren nagebouwd.

Het evenement had als doel om de bouw van het nieuwe medisch centrum bekend te maken en het publiek een idee te geven van het eindresultaat. Voorbijgangers konden letterlijk en figuurlijk een steentje bijdragen. Na afloop van de bouwdag werd het bouwwerk enkele dagen in Hoog Catharijne in een winkelruimte tentoongesteld. Vervolgens wordt het model in het Wilhelmina Kinderziekenhuis geplaatst en zodra het nieuwe ziekenhuis op De Uithof in 2016 klaar is, vindt het bouwwerk daar zijn eindbestemming.

Zowel de bouwstenen, grondplaten als accessoires leverde Q-Bricks tegen kostprijs waardoor we ons steentje bijdroegen aan dit goede doel. Tevens was het vanwege de grootte een uitdagend bouwproject en bood het kansen om de naamsbekendheid van Q-Bricks te vergroten. In verschillende media is aan deze actie aandacht besteed, waaronder RTV Utrecht en Marketing Tribune. Op de Q-Bricks site vindt u een uitgebreid fotoverslag.
HKU-studenten bouwen Prinses Máxima Centrum na met 23.000 Q-Bricks bouwstenen


HKU-studenten bouwen Prinses Máxima Centrum na met 23.000 Q-Bricks bouwstenen


HKU-studenten bouwen Prinses Máxima Centrum na met 23.000 Q-Bricks bouwstenen
 
 
 
 
ziekenhuis.jpg
 
 
 
 
Meer Nederlanders hebben smartphone dan computer
 
Reeds enkele jaren was de verwachting dat het aantal smartphonegebruikers het aantal computergebruikers op enig moment zou overstijgen. Inmiddels is dat in Nederland het geval: voor het eerst hebben meer Nederlanders een smartphone dan een desktopcomputer. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

In totaal zijn er 8,5 miljoen bezitters van een smartphone in Nederland, oftewel 67% van de bevolking. In 2012 waren dat er nog 7,4 miljoen. 65% van de bevolking beschikt over een desktopcomputer, namelijk 8,3 miljoen mensen. Overigens bezitten 7 miljoen Nederlanders een tablet, zo'n 53% procent van de bevolking. Saillant detail is dat 20% van de smartphone-eigenaren het toestel niet meer gebruikt om te bellen, maar enkel om te emailen, internetten en Whatsappen (tekstberichten versturen).
Meer Nederlanders hebben smartphone dan computer
 
 
 
 
Meer dan 1 miljoen apps in de App Store
 
In de Amerikaanse App Store zijn inmiddels meer dan 1 miljoen apps te vinden. In 2008 richtte Apple de App Store op vanwege de iPhone. Met de App Store kan de gebruiker gratis en betaalde apps downloaden voor gebruik op zijn smartphone. Voor de iPad is de App Store ook beschikbaar met daarin apps die ontworpen zijn voor het grotere scherm.

Voor de iPad zijn meer dan een half miljoen apps beschikbaar en voor de iPhone gaat het om meer dan 900.000 apps. Eerder dit jaar vierde Apple de 50 miljardste download van een app via de App Store. De gelukkige downloader ontving een cadeaubon van $10.000.
Meer dan 1 miljoen apps in de App Store
 
 
 
 
Recordbedrag online verkopen tijdens Black Friday
 
Black Friday is een Amerikaanse vrije dag die plaatsvindt na de nationale feestdag Thanksgiving. Op deze vrijdag doen veel Amerikanen hun kerstinkopen. Tijdens de afgelopen Black Friday is een recordbedrag aan verkopen via internet bereikt. Tijdens Thanksgiving en Black Friday werd in Amerika voor $3 miljard (€2,2 miljard) op internet besteed. Met name tablets en smartphones werden aangeschaft; 118% meer dan in 2012.

Vooral gebruikers van een iPhone of iPad gaven veel geld op internet uit: in totaal $543 miljoen (€399 miljoen). In vergelijking werd met Android-apparatuur 'slechts' voor $148 miljoen besteed. Verder was er tijdens Black Friday veel aandacht voor spelcomputers. Daarbij was de nieuwe Xbox One van Microsoft populairder dan de PlayStation 4 van Sony.
Recordbedrag online verkopen tijdens Black Friday
 
 
 
 
Nieuwe wetgeving voor webwinkels in 2014
 
In 2014 treedt nieuwe wetgeving voor webwinkels in werking. Zo dient voortaan bij elke bestelknop de tekst 'Bestelling met betalingsverplichting' vermeld te worden. De minimale periode voor ruilen gaat van 7 naar 14 dagen en de webwinkel dient de betaling binnen 14 dagen terug te storten als de klant het product heeft teruggestuurd. Verder mogen voortaan alleen de werkelijke kosten van de gekozen betaalmethode aan de klant worden doorberekend en mogen de telefoonkosten niet hoger zijn dan het basistarief.

De regels zijn van toepassing op alle Europese lidstaten. Nederlandse webwinkeliers krijgen tot juni 2014 de tijd om hun webwinkel aan te passen. In de loop van het nieuwe jaar zullen wij onze webwinkelklanten hierover verder informeren.
Nieuwe wetgeving voor webwinkels in 2014
 
 
 
 
Ook UPS overweegt pakketjes per drone te bezorgen
 
In onze vorige nieuwsbrief schreven we over een Australisch bedrijf dat de eerste experimenten heeft uitgevoerd met pakketbezorging per drone, een klein onbemand luchtvaartuig. Nadat Amazon onlangs bekend maakte binnen 5 jaar pakketjes op deze manier te willen bezorgen, heeft ook UPS kenbaar gemaakt dat zij deze methode overwegen. Dankzij drones kunnen bestellingen al binnen een half uur in een straal van 16 kilometer van het distributiecentrum bezorgd worden.

Drones kunnen ingezet worden om pakketjes bij de klant te bezorgen, maar ook binnen magazijnen bieden zij uitkomst. Overigens is het commercieel gebruik van drones in de buitenlucht in veel landen momenteel verboden. Ook dienen andere problemen overwonnen te worden, zoals vliegen in slecht weer en het landen op verschillende soorten terrein.
Ook UPS overweegt pakketjes per drone te bezorgen
 
 
 
 
Amazon kan miljoenen besparen dankzij robots
 
Analist Shawn Milne van Janney Capital Markets heeft tegenover de Wall Street Journal gesteld dat Amazon, het grootste ecommercebedrijf ter wereld, jaarlijks tot $900 miljoen (€650 miljoen) kan besparen dankzij de inzet van robots in de distributiecentra.

Momenteel kost het verwerken van een gemiddelde bestelling zo'n $3,50. Met extra toepassing van robots zou op dat bedrag tussen de 20 tot 40% bespaard kunnen worden. In 2012 kocht Amazon Kiva Systems, een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van robots waarvan er reeds 1.400 bij Amazon operationeel zijn.
Amazon kan miljoenen besparen dankzij robots
 
 
 
 
Bots verantwoordelijk voor 61% webverkeer
 
Uit onderzoek van beveiligingsbedrijf Incapsula blijkt dat 61% van het verkeer op internet veroorzaakt wordt door zogenaamde bots. Een bot is autonome software die het internet afstruint om informatie te verzamelen, data te stelen of reclame/malafide links op websites te plaatsen.

Het meeste verkeer wordt veroorzaakt door goedaardige bots. Dit is bijvoorbeeld software die door zoekmachines wordt gebruikt om websites te indexeren. Op basis van de informatie die daarmee verzameld wordt, is het mogelijk om een zoekmachine zoals Google te laten functioneren. Het aantal kwaadaardige bots dat spamlinks plaatst, is met zo'n 75% gedaald ten opzichte van 2012. Ook het aantal bots op het gebied van hacking is afgenomen, namelijk met 10%.
Bots verantwoordelijk voor 61% webverkeer
 
 
 
 
YouTube zet $5,6 miljard om met advertenties
 
In 2013 heeft Google met de advertenties op haar videowebsite YouTube een omgezet gedraaid van $5,6 miljard (omgerekend €4,1 miljard). Aangezien Google zelf geen specifieke cijfers beschikbaar maakt, heeft onderzoeksbureau eMarketer de advertentieomzet berekend. Deze opbrengst komt neer op iets meer dan 11 procent van de totale omzet van Google.

In vergelijking met 2012 gaat het bij de advertentieopbrengst om een stijging van zo'n 51%. In 2006 kocht Google YouTube voor een bedrag van 'slechts' $1,65 miljard. Overigens staat Google een behoorlijk deel van de opbrengst af aan advertentiepartners en videoproducenten.
YouTube zet $5,6 miljard om met advertenties
 
 
 
 
Marktplaats.nl werkt aan eigen iPad app
 
In januari 2014 introduceert Marktplaats.nl een eigen iPad-app. Op termijn komt daar ook een Android-versie bij. De app heeft als doel om de beleving van de zoektocht naar (tweedehands) producten te vergroten. Om dit te bewerkstelligen wordt de nadruk gelegd op het visuele aspect.

Ook mobiel shoppen wordt bij Marktplaats.nl snel populair. In de maand augustus werden de mobiele website en app maar liefst 36 miljoen keer gebruikt; 2 keer zo veel dan het jaar ervoor.
Marktplaats.nl werkt aan eigen iPad app
 
 
 
 
Opgeleverde projecten
 
Hieronder presenteren we enkele projecten waaraan we onlangs hebben gewerkt.
 
 
blink.jpg
Website Blink
 
De speerpunten van de nieuwe Blink-site zijn overzichtelijkheid en toegankelijkheid. De website beschikt over een heldere en rustige lay-out waarbij de content optimaal tot zijn recht komt. De gebruiker kan de gewenste informatie hierdoor eenvoudig vinden. Bovendien is het mogelijk om de tekst te vergroten voor extra goede leesbaarheid. Bezoekers kunnen zich onder andere via de site aanmelden als vrijwilliger, declaraties insturen, de agenda raadplegen en nieuwsberichten bekijken.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
westenend.jpg
Website Praktijk Marianne ten Westenend
 
Praktijk Marianne ten Westenend richt zich op de traditionele Chinese geneeskunde die al duizenden jaren gebaseerd is op de benadering dat de mens een onlosmakelijk deel is van zijn omgeving. Lichaam en geest dienen hierbij als één geheel beschouwd te worden. De website bevat achtergrondinformatie en geeft een beeld van de verschillende behandelingen, waaronder acupunctuur, massage, Chinese kruiden en bioresonantie. De layout van de website is ontworpen door Thijmen van Loenen van Floen ID.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
udensemusical.jpg
Website Udense Musical
 
De Stichting Udense Musical organiseert iedere 2 tot 3 jaar een musical. De Udense musical wordt voor het grootste deel opgevoerd én gefaciliteerd door Udense acteurs en vrijwilligers. Het voornaamste doel is om cultuurliefhebbers kennis te laten maken met deze mooie kunstvorm. In 2010 ontwikkelde Whirlwind de website van de Udense Musical. Aangezien voor 2014 een nieuwe musical op de planning staat en de voorbereidingen hiervoor enkele maanden geleden zijn begonnen, is ook de website volledig vernieuwd. Whirlwind verzorgt de website voor de Udense Musical in de vorm van sponsoring.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
tsp.gif
Klantretentie-actie TSP
 
TSP bv uit Boxmeer is specialist op het gebied van oplossingen om organisaties op telecomvlak volledig te ontzorgen. TSP is KPN Platina Business Partner en adviseert over alle zakelijke KPN-diensten. TSP is onlangs een actie gestart om het huidige klantenbestand te benaderen en hen te attenderen op andere telecomdiensten waarmee de klant zijn voordeel kan doen. De bedrijven ontvangen eerst een mailing per post met informatie over de mogelijkheden. Vervolgens wordt een afspraak gemaakt waarbij de klant voor de koffie zorgt en TSP als ludiek gebaar koekjes in een blik meeneemt. Whirlwind ontwierp het etiket voor op het blik, evenals bijpassende visitekaartjes.
 
 
 
 
marisalon.jpg
Digitale kerstmailing MariSLN
 
MariSLN is een kapsalon in het centrum van Uden die gebaseerd is op tijdloze kwaliteit. De salon kenmerkt zich door vakbekwaamheid, creativiteit en klantvriendelijkheid. Voor MariSLN verzorgde Whirlwind onlangs een digitale mailing waarin de klanten prettige feestdagen en een goed nieuwjaar worden gewenst. Tevens bevat de nieuwsbrief een overzicht van de aangepaste openingstijden gedurende de eindejaarsperiode.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
arcopedico.jpg
Digitale kerstkaart Arcopedico
 
Sinds 1985 is Additionals B.V. uit Amsterdam de importeur voor de Benelux van het Portugese schoenmerk Arcopedico. De Arcopedico-schoen is uniek vanwege het 'arche support' ontwerp van de zool. Hierdoor is de vrouwenschoen extra comfortabel. In 2007 ontwikkelde Whirlwind de webwinkel Arcopedico.nl waarop verschillende schoenmodellen, tassen en slippers worden verkocht. In verband met de feestdagen is onlangs een toepasselijke digitale kerstkaart naar alle klanten verzonden.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
Klant in beeld
 
Elke nieuwsbrief zetten we één van onze relaties in de spotlight. Voor de decembermaand is dat Uden on ice.
 
 
udenonice.jpg
Winterevenement 'Uden on ice'
 
Op 13 december is de twaalfde editie van Uden on ice van start gegaan. Naast de overdekte kunstijsbaan van 800 m² bestaat het winterevenement uit een 'ice tube'-baan. Dat is een 5,5 meter hoge helling waar je met zwembanden vanaf kunt glijden. De horecagelegenheid naast de ijsbaan is dit jaar volledig vernieuwd. En wat is Uden on ice zonder mascotte Zwiertje en het uitgebreide programma met leuke activiteiten zoals curling, de barre(n)tocht en verschillende muziekoptredens? Voor het 12de jaar op rij verzorgt Whirlwind de website van Uden on ice. Tijdens het evenement houden we de website met nieuwsberichten en foto's up-to-date. Verder is Uden on ice wederom middels 2 webcams via internet te volgen.
 
bekijk dit project  »
 
  udenonice_collage.jpg
www.whirlwind.nl
info@whirlwind.nl
KvK: 17142434
Vluchtoord 7
5406 XP  Uden
T 0413 352 632
F 0413 784 584
 
Wilt u Whirlwind Nieuws niet meer ontvangen? Dan kunt u zich eenvoudig afmelden.