Wordt deze nieuwsbrief onjuist weergegeven? Bekijk dan de webversie.
 
Whirlwind Internet
 
Whirlwind Nieuws #27
 
januari 2012
 
 
In deze nieuwsbrief...
 
Whirlwind start eigen webwinkel: ToyBricks.nl »
Wij wensen u een wervelend 2012! »
Nieuw bedrijf opgericht voor ToyBricks.nl »
Grote update van Twitter »
Populairste gratis app: Wordfeud »
Google Chrome veiligste webbrowser »
Kwart miljard keer betaald met iDEAL »
ING start met mobiele versie iDEAL »
Bill Gates niet opnieuw CEO Microsoft »
 
Facebook bereikt 55% online wereldbevolking »
Vlaanderen wil eigen domeinnaamextensie »
62 miljoen leden voor Google+ »
Marktplaats: 3 tot 4 advertenties per seconde »
Grote toename Nederlandse tabletgebruikers »
Webwinkel Vakdagen: Utrecht, 25-26 januari »
Bol.com: voor 't eerst meer kerstverkopen dan Sint »
Opgeleverde projecten »
Klant in beeld: Webwinkel Hippiez Kids & Clothes »
 
 
 
ToyBricks.nl
Whirlwind start eigen webwinkel
 
Vanaf 1 januari zijn de deuren van onze webwinkel geopend! Via ToyBricks.nl verkopen we voordelige bouwdozen en bouwstenen van de merken Sluban, Wange, Brick'm en in beperkte mate ook producten van Lego.
 
lees verder  »
header_toybricks.jpg
 
 
Wij wensen u een wervelend 2012!
 
Namens het team van Whirlwind wensen we u graag een wervelend nieuwjaar. We hopen dat het u voor de wind zal gaan en we u ook in het nieuwe jaar wederom van dienst mogen zijn.

Een nieuw jaar, een nieuw begin. Wellicht is dit een geschikt moment om te bekijken wat u op internetgebied in het nieuwe jaar wilt gaan doen. Misschien wilt u meer uit uw website halen, meer gebruik maken van webapplicaties, uw website uitbreiden... van alles is mogelijk. Mocht u hierover met ons willen overleggen, uiteraard vrijblijvend, dan kunt u altijd bij ons terecht.
 
 
 
 
Nieuw bedrijf opgericht voor ToyBricks.nl
 
De producten die we via de webwinkel ToyBricks.nl verkopen, zijn ook verkrijgbaar in onze winkelruimte bij Living for All. Zodoende sluit de webwinkel aan op de fysieke winkel; bezoekers kunnen via de site een product uitkiezen en via iDEAL afrekenen, maar bijvoorbeeld ook ophalen in de winkel en daar betalen. De winkelruimte biedt de mogelijkheid om producten van tevoren te bekijken, iets wat via internet in mindere mate mogelijk is.

Deze combinatie van online en offline komt tot uiting in de naam van het bedrijf dat we onlangs hebben opgericht: CliqBrix. 'Cliq' staat voor 'click', een verwijzing naar muisklikken, oftewel het online kopen. 'Brix' staat voor 'bricks', een verwijzing naar stenen, oftewel een fysieke winkel. TrashCans.nl, ToyBricks.nl en de winkelruimte vallen nu niet meer onder Whirlwind, maar CliqBrix.
Nieuw bedrijf opgericht voor ToyBricks.nl
 
 
 
 
categorie.jpg
 
 
 
 
Grote update van Twitter
 
In december heeft Twitter de profielpagina en de thuispagina van Twitter aangepast. Tevens zijn een aantal nieuwe elementen opgenomen die het gebruik moeten vereenvoudigen. Volgens Twitter zou informatie makkelijker vindbaar zijn dankzij het nieuwe ontwerp.

Door middel van het nieuwe element #discover is het voortaan eenvoudiger om trending topics te volgen. Nu is in één overzicht zichtbaar waar veel mensen over praten en zijn bovendien populaire foto's, video's en links te bekijken.
 
 
 
 
Populairste gratis app: Wordfeud
 
In verband met het einde van 2011 heeft Apple een lijst gepubliceerd van de meest gedownloade applicaties in de App Store. Het populaire Wordfeud, een moderne versie van het bekende Scrabble, staat bovenaan de lijst, gevolgd door Facebook, Viber en Skype.

De top 10 van gratis apps bevat verder Buienradar, Twitter, Emoji emoticons, Appie (Albert Heijn), Nu.nl en Angry Birds. Apple verkoos Instagram als app van het jaar (foto's bewerken en op sociale media delen) en Tiny Wings als game van het jaar.
Populairste gratis app: Wordfeud
 
 
 
 
Google Chrome veiligste webbrowser
 
Uit onderzoek van Accuvant blijkt dat Chrome, de webbrowser van Google, het meest veilig is. Het beveiligingsbedrijf onderzocht de browsers op het gebied van accountbeveiliging en technologie om exploits tegen te gaan. Internet Explorer eindigde op de tweede plaats en Firefox staat onderaan de lijst.

Ondanks dat het onderzoek door Google is gefinancierd, benadrukt Accuvant volledig objectief te zijn geweest. Er was sprake van duidelijke richtlijnen en bovendien is alle onderzoeksdata openbaar gemaakt.
Google Chrome veiligste webbrowser
 
 
 
 
Kwart miljard keer betaald met iDEAL
 
Currence, de eigenaar van iDEAL, maakte onlangs bekend dat het betalingssysteem recent de grens van een kwart miljard transacties heeft gepasseerd. iDEAL bestaat sinds 2005 en deed er toen bijna 3 jaar over om de 50 miljoenste transactie te verwerken. Inmiddels wordt dat aantal in ongeveer een half jaar behaald.

Het aantal online betalingen via het bekende betalingssysteem neemt nog altijd toe dankzij de populariteit van webwinkels. Currence gaat uit van een verdere groei, mede dankzij de introductie van het mobiele iDEAL.
Kwart miljard keer betaald met iDEAL
 
 
 
 
ING start met mobiele versie iDEAL
 
Vanaf half december 2011 kunnen klanten van ING gebruikmaken van een mobiele variant van het betalingssysteem iDEAL. Deze versie is geschikt gemaakt voor mobiele apparaten door bijvoorbeeld de knoppen te vergroten en het scherm op een andere manier in te delen.

Klanten en webwinkeliers hoeven niets aan te passen: het systeem werkt op dezelfde manier als de volledige versie en de mobiele uitvoering komt automatisch naar voren als een betaling via een mobiel apparaat zoals een GSM wordt uitgevoerd.
 
 
 
 
Bill Gates niet opnieuw CEO Microsoft
 
De huidige CEO van Microsoft, Steve Ballmer, wordt door analisten bekritiseerd. Volgens hen zou hij Microsoft niet de innovatieve kracht kunnen geven die nodig is. Onder leiding van Bill Gates lukte dit in het verleden wel en groeide het bedrijf uit tot een wereldspeler van formaat.

Geruchten over een terugkeer van Gates als kapitein van het bedrijf staken dan ook recent de kop op. Tijdens een vakantie in Australië sprak Gates deze geruchten tegen en gaf hij aan de rest van zijn leven te willen besteden aan zijn liefdadigheidsorganisatie, de Bill & Melinda Gates Foundation.
 
 
 
 
Facebook bereikt 55% online wereldbevolking
 
Uit onderzoek van Comscore blijkt dat over de hele wereld 1,2 miljard mensen gebruikmaken van social media zoals LinkedIn en Twitter. Die 1,2 miljard mensen vormen 82 procent van de wereldbevolking die toegang heeft tot het internet. Facebook wordt door 55 procent van al die mensen gebruikt.

Onder internetgebruikers zijn sociale netwerken erg populair. Van de tijd die online besteed wordt, gaat 19 procent op aan sociale media. In maart 2007 bedroeg dat percentage nog 6 procent.
 
 
 
 
Vlaanderen wil eigen domeinnaamextensie
 
De Vlaamse overheid wil graag een eigen domeinnaamextensie introduceren. Dit biedt personen en bedrijven in Vlaanderen de kans om hun naam of merk te koppelen aan deze regio. De overheid wil de extensie zelf ook gaan gebruiken voor de eigen websites.

Als extensienaam is .vla overwogen, maar in verband met de duidelijkheid gaat de voorkeur uit naar .vlaanderen. Tussen 12 januari en 12 april kunnen nieuwe internetextensies bij domeinbeheerder ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) worden aangevraagd, wat Vlaanderen dan ook zal doen. Overigens is het niet zeker of ICANN deze aanvraag zal goedkeuren.
Vlaanderen wil eigen domeinnaamextensie
 
 
 
 
62 miljoen leden voor Google+
 
Het sociale netwerk van Google, Google+, beschikt inmiddels over 62 miljoen leden. Dit aantal groeit elke dag met meer dan 600.000 nieuwe gebruikers. Op 1 november waren er 43 miljoen leden, op 1 december 50 miljoen en op 27 december 62 miljoen.

Als deze groei aanhoudt, beschikt Google+ eind 2012 over maar liefst 293 miljoen leden. Volgens onderzoeker Paul Allen zal de groei echter verder toenemen zodat de teller rond die tijd op 400 miljoen leden staat. Daarentegen is er nog een lange weg te gaan: concurrent Facebook heeft momenteel ruim 800 miljoen gebruikers.
 
 
 
 
Marktplaats: 3 tot 4 advertenties per seconde
 
Op de bekende handelssite Marktplaats.nl werden afgelopen jaar gemiddeld 3 tot 4 advertenties per seconde geplaatst. Hiermee heeft Marktplaats de gewenste groei behaald die het bedrijf sinds 1999 doormaakt. In totaal werden ongeveer 110 miljoen advertenties in 2011 geplaatst, een toename van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

De grootste advertentiesite van Nederland meldt verder dat Nederlanders tot 's werelds meest bedrijvige handeldrijvers behoren. Maandelijks trekt de site 6,5 miljoen unieke bezoekers.
 
 
 
 
Grote toename Nederlandse tabletgebruikers
 
Uit onderzoek van GfK blijkt dat het aantal gebruikers van een tablet in Nederland sterk is toegenomen. In juni 2011 waren 725.000 personen gebruiker van een tabletcomputer. Begin december stond dit aantal op 1,7 miljoen. Het gaat hierbij overigens niet om eigenaren, maar om gebruikers, aangezien een tablet gemiddeld door 2,3 personen wordt gebruikt.

Volgens het onderzoeksbureau hebben nog eens 1,7 miljoen Nederlanders het voornemen om op korte termijn een tablet te kopen. Verder is onderzocht dat gemiddeld 20 tot 25 apps op tablets geïnstalleerd zijn. De populairste applicaties zijn YouTube, Uitzending Gemist en Nu.nl HD.
 
 
 
 
Webwinkel Vakdagen: Utrecht, 25-26 januari
 
Heeft u een webwinkel of denkt u erover een webwinkel te starten? Dan raden we u aan een bezoek te brengen aan de Webwinkel Vakdagen. Deze beurs vindt plaats op woensdag 25 en donderdag 26 januari in de Jaarbeurs in Utrecht. De Webwinkel Vakdagen zijn de afgelopen 5 jaar uitgegroeid tot het belangrijkste evenement van de e-commerce-branche.

Tijdens de komende zesde editie zijn ruim 200 exposanten aanwezig en worden 10.000 bezoekers verwacht. Onderwerpen die aan bod komen zijn marketing, software, legal & finance, logistiek, social media en mobile commerce.
Webwinkel Vakdagen: Utrecht, 25-26 januari
 
 
 
 
Bol.com: voor het eerst meer kerstverkopen dan met Sint
 
De bekende webwinkel Bol.com heeft in haar 13-jarig bestaan voor het eerst meer bestellingen ontvangen voor Kerst dan tijdens de Sinterklaas-periode. In de aanloop naar Kerst nam de omzet met 35 procent toe. Bovendien waren de kerstcadeaus over het algemeen prijziger dan de Sinterklaascadeaus.

De ommezwaai is opmerkelijk aangezien Sinterklaas voorheen een stuk populairder was dan de Kerstman. Dit is wellicht iets voor (web)winkels om volgend jaar rekening mee te houden.
 
 
 
 
Opgeleverde projecten
 
Hieronder presenteren we enkele projecten waaraan we onlangs hebben gewerkt.
 
 
toybricks.jpg
Webwinkel ToyBricks.nl
 
De lay-out van ToyBricks.nl is volledig op maat ontwikkeld. Het resultaat is een transparante website waarop eenvoudig in het assortiment gezocht kan worden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te filteren op prijs en/of moeilijkheidsgraad, kunnen producten vergeleken worden en kan een verlanglijstje worden bijgehouden. Bovendien worden veel afreken- en verzendmethodes ondersteund.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
socialinvest.jpg
Website Social Invest
 
Social Invest is actief op het gebied van innovatieve sociale woningbouw, waaronder starters- en seniorenwoningen. Het bedrijf speelt hierbij een belangrijke rol tussen gemeenten en woningcorporaties. Whirlwind ontwikkelde de website op basis van het ontwerp van TGO uit Uden. De website van Social Invest wordt op termijn voorzien van meer content.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
challengesupport.jpg
Website Challenge Support
 
Challenge Support is het bedrijf van Patricia Henderson. Zij is trainer op het gebied van klantgerichtheid en verkoop. Challenge Support zorgt voor optimale klantgerichtheid en daardoor meer omzet voor haar klanten. Whirlwind ontwikkelde een mini-site met daarop informatie over het bedrijf, quotes over Patricia afkomstig van haar relaties en verschillende manieren om contact op te nemen.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
edo.gif
E-mailhandtekening Edo Conseil
 
Voor Edo Conseil heeft Whirlwind onlangs een e-mailhandtekening ontworpen en uitgewerkt. De handtekening bevat het logo, de contactgegevens en geeft door middel van een aantal steekwoorden een beeld van de werkzaamheden van het bedrijf. Edo Conseil, zijnde Edo Stouten, voormalig directeur Bonduelle Benelux, is actief op het gebied van strategie, marketing en communicatie in met name de agro-industrie.
 
 
 
 
geoloco.gif
Binnenkort: nieuw concept GeoLoco
 
Whirlwind heeft een concept ontwikkeld voor gespecialiseerde bedrijvengidsen op internet. Dit overkoepelende netwerk van websites heeft de naam 'GeoLoco' gekregen, een verwijzing naar 'geografische locatie'. Op de website wordt namelijk onder meer Google Maps gebruikt om de bedrijven op een interactieve kaart weer te geven. Vanaf september 2011 heeft stagiair Niels van den Brand aan de realisatie van GeoLoco gewerkt en binnenkort gaan de websites online. Meer informatie over dit concept in onze volgende nieuwsbrief.
 
 
 
 
Klant in beeld
 
Elke nieuwsbrief zetten we één van onze relaties in de spotlight. Voor deze maand is dat de webwinkel Hippiez Kids & Clothes.
 
 
hippiez.jpg
Webwinkel Hippiez Kids & Clothes
 
Hippiez is een webwinkel voor hippe jongens en meiden van 2 tot 14 jaar. De webshop biedt kleding van diverse bekende merken aan zoals Retour, Ebound en Vinrose. Naast kleding worden ook andere producten aangeboden, waaronder slippers, tassen en verschillende cadeautjes. In 2008 ontwikkelde Whirlwind deze webwinkel.
 
bekijk dit project  »
 
www.whirlwind.nl
info@whirlwind.nl
KvK: 17142434
Vluchtoord 7
5406 XP  Uden
T 0413 352 632
F 0413 784 584
 
Wilt u Whirlwind Nieuws niet meer ontvangen? Dan kunt u zich eenvoudig afmelden.