Uit recent gepubliceerde cijfers van Thuiswinkel.org, een branchevereniging van webwinkels, blijkt dat Nederlanders steeds vaker op internet winkelen. De Nederlandse webwinkels boekten in het eerste halfjaar van 2011 een omzet van 4,25 miljard euro. Dit is een toename van 10 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010.
In totaal kwam het aantal bestellingen uit op 36,5 miljoen, een stijging van 13 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Dat komt neer op 200.000 producten per dag. Een trend die hierbij zichtbaar is, is dat mensen steeds vaker ook kleinere producten via internet kopen. Het gemiddelde orderbedrag is 116 euro. Reizen, telecomproducten en kleding zijn het populairst.
Het sociale netwerk van Google, Google+ genaamd, is sinds eind september wereldwijd bereikbaar. Het internetconcern gaat hiermee de strijd aan met het populaire Facebook. De mogelijkheden van Google+ en Facebook zijn vergelijkbaar.
Internetgebruikers hoeven zich alleen aan te melden met hun Google-account om gebruik te kunnen maken van de dienst. Gebruikers zonder zo'n account kunnen deze eenvoudig en gratis aanmaken. De toekomst zal uitwijzen aan welk sociaal netwerk internetgebruikers de voorkeur geven.
Eind september heeft de sociale netwerksite Facebook op F8, de eigen ontwikkelaarsconferentie van het bedrijf, nieuwe functionaliteit en wijzigingen in de lay-out aangekondigd. De grootste wijziging betreft de profielpagina die voortaan Timeline heet. Facebook-gebruikers kunnen in een tijdlijn belangrijke gebeurtenissen plaatsen, zoals geboorte, afstuderen en huwelijk, inclusief foto's en video's.
Ook zijn sociale apps aan het profiel toegevoegd. Met deze plugins kunnen gebruikers delen wat ze beluisteren, bekijken of aan het doen zijn. Hieronder vallen bijvoorbeeld bestaande diensten zoals muziekstreamservice Spotify, sportservice Runkeeper en filmdienst Netflix.
Google Shopping is niet de enige prijsvergelijker waarbij webwinkeliers gratis kunnen adverteren. Ook bij de Nederlandse prijsvergelijkingssite Beslist.nl kunnen producten nu gratis worden aangeboden om zodoende meer (potentiƫle) klanten te bereiken.
Beslist.nl wordt maandelijks door 4,5 miljoen mensen bezocht. Naar eigen zeggen is Beslist.nl het grootste en snelst groeiende webwinkelcentrum van Nederland. Er zijn reeds meer dan 3.400 webshops bij de website aangesloten. Meer informatie over gratis adverteren is te vinden op een aparte site van Beslist.
Half september heeft Google de virtuele deuren van de Chrome Web Store geopend. Chrome is de webbrowser van Google en via de webwinkel worden applicaties aangeboden die in de browser draaien. Ook worden extensies en thema's beschikbaar gesteld zodat de gebruiker zijn browser naar wens kan inrichten.
Momenteel zijn er 600 apps in de Web Store te vinden. Aan de Nederlandse introductie werkten onder meer NOS, KLM en dagblad De Pers mee.
Whirlwind geeft een digitale nieuwsbrief uit om haar relaties te informeren over ontwikkelingen op internetgebied en nieuws over Whirlwind in het bijzonder. Uiteraard gaan wij zorgvuldig met uw e-mailadres om. Meer informatie op het gebied van privacy vindt u in ons privacybeleid.