Cookiebalk: belangrijk voor website-eigenaren

Op grond van de Telecommunicatiewet moeten Nederlandse websites sinds 5 juni 2012 aan de gebruiker toestemming vragen zodra zij zogenaamde cookies op de computer van de bezoeker plaatsen. Cookies zijn kleine tekstbestanden waarin informatie wordt opgeslagen zodat de gebruiker bijvoorbeeld bij een volgend bezoek herkend kan worden als terugkerende bezoeker. Aangezien vrijwel alle websites cookies gebruiken om het bezoek in kaart te brengen, is het verplicht om een cookiebalk op dergelijke websites te plaatsen.

Met zo'n balk kan een bezoeker aangeven of hij wel of niet hiermee akkoord gaat. Officieel dient deze instelling standaard op 'Nee' te staan zodat geen cookies worden geplaatst, ook als de bezoeker de vraag van de cookiebalk niet beantwoordt (deze methode wordt opt-in genoemd). Deze werkwijze heeft echter desastreuze gevolgen voor het meten van het bezoek aan de website aangezien uit onderzoek is gebleken dat slechts 10% van de bezoekers de vraag in de cookiebalk beantwoordt. Alleen bezoekers die in zo'n geval voor 'Ja' kiezen, worden geteld aangezien voor statistiekenprogramma's zoals Google Analytics cookies ingeschakeld moeten zijn om de gebruiker te kunnen tellen.

Vandaar dat we er zelf voor kiezen om een cookiebalk te plaatsen waarbij de cookies standaard zijn ingeschakeld, maar op verzoek van de gebruiker kunnen worden uitgeschakeld indien hij voor 'Nee' kiest (deze methode wordt opt-out genoemd).