GroenBezorgen neemt CourierPoint in gebruik

De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een softwareoplossing voor koeriersbedrijven. Dit programma heet 'CourierPoint' en is in februari door de eerste klant in gebruik genomen, namelijk het fietskoeriersbedrijf GroenBezorgen in Uden. Zij gebruiken CourierPoint voor het managen van de routes, ritten en koeriers.

Elke werkdag worden meerdere routes gereden door verschillende koeriers. Tijdens een route worden ritten uitgevoerd naar meerdere bestemmingen. Het gaat hierbij om het ophalen en/of bezorgen van post en/of goederen. De planner van GroenBezorgen zorgt voor zo efficiënt mogelijke routes. Een deel van de ritten keert dagelijks of wekelijks terug, maar er zijn ook losse ritten die niet standaard gepland zijn.

Via het statistiekenonderdeel kan het koeriersbedrijf uitgebreide informatie vinden over de eigen dienstverlening, de opdrachtgevers en de koeriers. Zo is bijvoorbeeld het aantal ritten per opdrachtgever te zien en is het mogelijk om de bestede tijd per koerier te bekijken. Verder wordt automatisch een logboek bijgehouden van alle acties die door gebruikers binnen de applicatie worden uitgevoerd.

In het beheergedeelte van CourierPoint kunnen per omgeving allerlei zaken worden beheerd en ingesteld, zoals de vaste ritten, de contacten (waaronder de opdrachtgevers en de vaste bestemmingen), de werk- en sluitingsdagen, de gebruikers (waaronder de koeriers en de kantoormedewerkers), de vestigingen, de diensten, de zendingtypes (bijvoorbeeld 'envelop' en 'standaardpakket') en de statussen ('bezorgd op bestemming', 'ontvanger afwezig', enzovoort).