Webmarketing

Een goede website of webwinkel verdient zich automatisch terug. Wilt u het resultaat van uw website verbeteren? Er zijn tal van methodes om meer uit uw website te halen. Wij zijn u graag van dienst op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie en AdWords-campagnes (adverteren in Google).

Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Zoekmachines worden gebruikt door potentiële klanten om producten en/of diensten te vinden. Hoe beter uw site aansluit op de zoekwoorden die de internetgebruiker invult, hoe hoger uw bedrijf wordt vermeld in de zoekresultaten. Door middel van zoekmachine-optimalisatie verbetert u de vindbaarheid van uw website.

Zoekmachines bezoeken met enige regelmaat uw website om nieuwe of gewijzigde pagina's te indexeren. Dat werk wordt gedaan door een spider. De spider maakt een inventarisatie van onder meer de tekst van uw website en slaat deze op in de index van de zoekmachine. Zodra een internetgebruiker een zoekwoord invoert dat op uw website wordt gebruikt, laat de zoekmachine uw website zien in de zoekresultaten.

De volgorde van de zoekresultaten wordt door de zoekmachine bepaald aan de hand van de kwaliteit van de sites. De site waarvan de zoekmachine vindt dat die het beste aansluit op de zoekwoorden van de internetgebruiker en waaraan hij de meeste waarde hecht, wordt getoond op de felbegeerde eerste positie. Er zijn diverse manieren om een website te verbeteren zodat deze op een hogere positie wordt getoond. Deze verbeteringen worden aangeduid met de term zoekmachine-optimalisatie, ook wel bekend als SEO (search engine optimization).

Whirlwind optimaliseert de websites die wij zelf ontwikkeld hebben. Voor websites die door derden gemaakt zijn, maken wij graag een optimalisatierapport. Aan de hand van dit rapport kan de maker en/of beheerder van de website de website optimaliseren. Het is ook mogelijk dat wij u assisteren bij het schrijven van webteksten. Wij werken met tekstschrijvers die op de hoogte zijn van alle ins en outs als het gaat om het beter vindbaar maken van websites.

Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie bestaat uit het verbeteren van het resultaat van een website of webwinkel. Een voorbeeld van een conversie is het bestellen van een product in een webwinkel of het aanvragen van een prijsopgave via een website. Bij conversie-optimalisatie gaat het om het verbeteren van een website of webwinkel zodat een groter deel van de bezoekers tot de gewenste actie overgaat, in tegenstelling tot zoekmachine-optimalisatie waarbij het gaat om het verhogen van het aantal bezoekers.

Door middel van uitgebreide software optimaliseren wij in de eerste plaats websites die door ons ontwikkeld zijn. Deze sites kennen we door en door, vandaar dat een optimaal rendement behaald kan worden. Voor websites die door anderen gemaakt zijn, maken we graag een optimalisatierapport. Daarbij analyseren we uw bestaande website en geven we advies en tips voor optimalisatie van uw conversie. Daarnaast werken we graag samen met de makers van uw website of webwinkel om bijvoorbeeld A/B-testen uit te voeren.

AdWords-campagnes

Als een gebruiker een zoekopdracht bij Google invoert, worden vaak meerdere advertenties boven en rechts van de zoekresultaten weergegeven. Deze tekstadvertenties zijn afkomstig van AdWords, het advertentieprogramma van Google. AdWords is wellicht ook voor uw organisatie interessant. De advertenties sluiten aan op de zoekopdracht die de gebruiker heeft ingevoerd. Stel dat de gebruiker 'hotel Utrecht' invoert, dan kan een advertentie van een hotel in Utrecht worden getoond. De potentiële klant is dan maar één klik verwijderd van de website.

Kosten per klik

Bij AdWords betaalt u op basis van het aantal klikken op uw advertentie; u maakt alleen kosten als geïnteresseerde bezoekers via de advertentie uw website bezoeken. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger het klikbedrag. Overigens kunt u een budget instellen zodat de kosten nooit uit de hand kunnen lopen.

Volgorde van advertenties

De plaatsing van uw advertentie is afhankelijk van de kwaliteitsscore van uw advertentie. Hoe beter uw advertentie en de bijbehorende landingspagina van uw website aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker, hoe hoger uw kwaliteitsscore.

Ook van invloed is het doorklikpercentage, oftewel de mate waarin uw advertentie wordt aangeklikt ten opzichte van advertenties van andere AdWords-adverteerders. Als uw advertentie relatief vaker wordt aangeklikt, dan stijgt de kwaliteitsscore. Adverteerders met hoge kwaliteitsscore worden door Google beloond met een hogere positie.

Ook van invloed is het bod dat u per zoekwoorden uitbrengt. Het bod bepaalt de maximale kosten die u bereid bent te betalen voor een klik op uw advertentie. Bijvoorbeeld een relatief hoog bedrag bij belangrijke zoekwoorden en een lager bedrag bij minder belangrijke zoekwoorden.

Doelgroep

Een ander groot voordeel van AdWords is dat de advertentie alleen aan een bepaalde doelgroep getoond kan worden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een bepaald gebied of taal te selecteren. Het is ook mogelijk meerdere advertenties aan te maken, bijvoorbeeld per product of in diverse talen.

Interesse?

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van AdWords voor uw organisatie of wilt u dat wij uw huidige campagne onder de loep nemen of verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismaking.