AdWords-campagnes

Als een gebruiker een zoekopdracht bij Google invoert, worden vaak meerdere advertenties boven en rechts van de zoekresultaten weergegeven. Deze tekstadvertenties zijn afkomstig van AdWords, het advertentieprogramma van Google. AdWords is wellicht ook voor uw organisatie interessant. De advertenties sluiten aan op de zoekopdracht die de gebruiker heeft ingevoerd. Stel dat de gebruiker 'hotel Utrecht' invoert, dan kan een advertentie van een hotel in Utrecht worden getoond. De potentiële klant is dan maar één klik verwijderd van de website.

Kosten per klik

Bij AdWords betaalt u op basis van het aantal klikken op uw advertentie; u maakt alleen kosten als geïnteresseerde bezoekers via de advertentie uw website bezoeken. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger het klikbedrag. Overigens kunt u een budget instellen zodat de kosten nooit uit de hand kunnen lopen.

Volgorde van de advertenties

De plaatsing van uw advertentie is afhankelijk van de kwaliteitsscore van uw advertentie. Hoe beter uw advertentie en de bijbehorende landingspagina van uw website aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker, hoe hoger uw kwaliteitsscore.

Ook van invloed is het doorklikpercentage, oftewel de mate waarin uw advertentie wordt aangeklikt ten opzichte van advertenties van andere AdWords-adverteerders. Als uw advertentie relatief vaker wordt aangeklikt, dan stijgt de kwaliteitsscore. Adverteerders met hoge kwaliteitsscore worden door Google beloond met een hogere positie.

Ook van invloed is het bod dat u per zoekwoorden uitbrengt. Het bod bepaalt de maximale kosten die u bereid bent te betalen voor een klik op uw advertentie. Bijvoorbeeld een relatief hoog bedrag bij belangrijke zoekwoorden en een lager bedrag bij minder belangrijke zoekwoorden.

Doelgroep

Een ander groot voordeel van AdWords is dat de advertentie alleen aan een bepaalde doelgroep getoond kan worden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een bepaald gebied of taal te selecteren. Het is ook mogelijk meerdere advertenties aan te maken, bijvoorbeeld per product of in diverse talen.

Interesse?

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van AdWords voor uw organisatie of wilt u dat wij uw huidige campagne onder de loep nemen of verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismaking.